In geval de premie niet geïncasseerd kan worden wegens “onvoldoende saldo”, dan wordt de
prolongatiepremie uiterlijk na 14 dagen weer opnieuw voor incasso aan de bank aangeboden.
Indien om een andere reden niet geïncasseerd kan worden, dan ontvangt u een
zgn. achterstandsbrief. Indien er na 28 dagen wederom niet kan worden geïncasseerd verzoeken wij u zelf te betalen en/of een nieuwe machtiging tot automatische incasso van de premie af te geven.
De achterstallige premie dient uiterlijk voor de volgende prolongatiedatum betaald te zijn.
Indien de premiebetaling nog steeds uitblijft ontvangt u wederom een achterstandsbrief
(na 42 dagen) met uitleg waartoe de gevolgen van het uitblijven van de betaling zal leiden.
Indien betaling van de premie ook dan nog uitblijft, dan krijgt u de laatste 3e achterstandsbrief (na 66 dagen) waarin wordt aangeven dat de verzekering premievrij wordt gemaakt met verrekening van de achterstallige premies (wegens het gelopen overlijdensrisico).
U wordt dan voor de laatste keer in de gelegenheid gesteld om de achterstallige premie binnen 14 dagen te betalen.
Indien na deze 80 dagen betaling nog steeds uitblijft, dan wordt de verzekering premievrij gemaakt.
Dit premievrijmaking kan niet meer worden teruggedraaid. Het premievrij maken is
namelijk onomkeerbaar. De verzekeringnemer krijgt dan een nieuw polisblad met een verlaagd verzekerd bedrag waarbij ook de eventuele winstdeling stopt.
Indien de waarde van de verzekering te laag is om premievij voort te zetten, zullen wij de afkoopwaarde van de verzekering (onder verrekening van de premieachterstand in verband met het gelopen overlijdensrisico) uitkeren.