Vanaf 7 juli 2015 is het nieuwe online klachtenloket Mijn Kifid geopend. Hier kunt u als consument, uw klacht tegen banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en andere financiële dienstverleners online indienen. Kifid handelt de klachten vervolgens volledig online af.
De nieuwe service van het Financiële Klachteninstituut sluit aan bij de Europese richtlijn voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR). In het najaar worden ook de financiële dienstverleners aangesloten op mijn Kifid.
Hoe werkt Mijn Kifid?
Op de website van het Kifid kunt u uw klacht nu in 3 stappen digitaal indienen:
- Ga naar Mijn Kifid en maak daar een persoonlijk account aan.
- Meldt een geschil met uw financiële dienstverlener (FD) bij Kifid via een online klachtenformulier.
- Tot slot kunt u via het webportaal alle gevraagde stukken uploaden.
U kunt de verdere behandeling van uw klacht daarna in Mijn Kifid volgen. Kifid informeert u namelijk tijdens de behandeling van de klacht automatisch over status en wijzigingen. Zo ontvangt u algemene meldingen op het webportaal en/of e-mails en digitale brieven van de behandelaar van uw dossier.
Voordelen
Een klacht indienen en stukken versturen via Mijn Kifid gaat sneller, werkt makkelijker en is efficiënter, zowel voor u als consument als voor Kifid. De gewenste informatie komt op het juiste moment bij de juiste persoon. Bovendien kunt u snel en gemakkelijk online aanvullende dossierstukken indienen.
Sneltest op Kifid.nl
Kifid.nl, de website van het Financiële Klachteninstituut, is ook verbeterd. Eén van de verbeteringen is dat consumenten met een sneltest zelf kunnen bekijken of hun klacht bij Kifid behandelbaar is.